A testedről meg ne merj feledkezni!

8
Küldés Kindle-re

pozitívnak szánt testkép-üzenetek, melyek nem feltétlenül segítenek 

Az utóbbi időben számos olyan kampánnyal találkozni, mely a nők testképét célozza, illetve azt, hogy nők jobban érezzék magukat a bőrükben. Ebben a cikkben arról lesz szó, hogy milyen hiányosságokat és hibákat lehet ezekben felfedezni, milyen problémákat vetnek fel, illetve valójában milyen hatással vannak.

Szeresd a tested bébi

A nők saját testükhöz való pozitív viszonyulását elősegíteni szándékozó üzenetek között superfood-love-your-body-tone-it-up1gyakoriak a szeresd a tested („love your body”), illetve a hagyd abba a tested gyűlöletét típusúak („stop hating your body”). Ezek az üzenetek önmagukban semmit nem mondanak el arról a társadalmi környezetről, mely­ben a nők így vagy úgy érzik magukat a testükkel kapcsolatban; ráadásul a nőkre teszik annak a terhét és felelősségét, hogy ők min­den ellenkező hatással szembemenve viszonyuljanak jól az ilyen-olyan testükhöz.

Az átalakítós, megszépítős műsorok, melyekben stylistok segítenek nőknek olyan fehérneműt választani, ami a megfelelő módon nyomja össze a testüket; olyan ruhákat felvenni, melyben nem látszanak annyira az „előnytelen” testrészeik, előszeretettel használják a szeresd a tested típusú retorikát. Ez jól mutatja, hogy ez az üzenet még azon ideológia mellett is jól megfér, mely szerint a női testtel alapvető gondok vannak, és egy csomó mindent kell csinálni vele (smink, ruha, fodrász, kozmetikus), hogy elfogadhatóvá váljon.

Jó esetben a „szeresd a tested”, illetve a „ne utáld a tested” üzenetek nem ilyen kontextusban jelennének meg, hanem olyan képek és szövegek kíséretében, melyek valóban segíthetnek egyfajta pozitív viszonyulás kialakításában. Viszont a jellemzőbb inkább az, hogy ezek a mondatok csak felszínes jelszavakként hangzanak el, vagy kifejezetten szexi, sovány, izmos női testek, esetleg edzésterv vagy kozmetikai hirdetés kísérőjeként, és így csak arra jók, hogy rossz érzéseket vagy vásárlási ingert keltsenek azokban, akik nem „szeretik” a testüket eléggé. A „stop hating your body” típusú üzenetek ezen felül azért sem hatékonyak, mert azoknak is eszébe jut a saját testük és annak gyűlölete, akik maguktól nem asszociálnák össze ezeket a dolgokat. Általánosságban, ha szeretnénk, hogy valaki ne gondoljon valamire, akkor nem tanácsos eszébe juttatni éppen azt, amire nem akarjuk, hogy gondoljon – jelen esetben a saját teste gyűlöletét.

Az „igazi nő” 

dove_real_curves_woman_1Az üzenetek egy része úgy próbálja megszólítani a nőket, hogy „igazi nőkről” (real women), vagy „igazi domborulatokról” (real curves) beszél. Már ebből is lehet sejteni, hogy „igazi nők” semmiképp nem soványak. A Dove régi játékos ezen a téren, és az igazi nő kampányában a modelljei valóban nem soványak, ugyanakkor szét vannak retusálva, senkinek nincs semmilyen bőrhibája, és a bőrtónusuk is tökéletesen egységes. Az „igazi nőknek” radikálisabb esetekben narancsbőrük is van és terhességi csíkjaik (persze csak módjával). Sokszor esztétikus fényképek készülnek róluk, jó megvilágításban, fekete-fehérben, közelről, nagy felbontásban, hogy mindenképpen láthatóvá váljanak az egyenetlenségek, és a szép bőr kulturális konstruktumán kívül eső dolgok. Ezek a képek általában teljesen sterilek, és távol állnak attól, ahogy például egy nő otthon a tükörben nézegetve észlelni tudja ma­gát, mindenféle esztétizáló eszköz például fekete-fehér szűrő, szép fehérnemű, íz­léses díszlet vagy letisztult stúdió nélkül. Sok esetben az ilyen kam­pányokhoz automatiku­san kapcso­lódik a saját testhez való pozitív attitűd eről­tetése, a saját test szeretetére való felhívás, il­letve annak hangsúlyozása, hogy a képen látható nők is gyönyörűek, ebből következően te, aki a képeket nézed, és nyilván jobban nézel ki náluk, is gyönyörű vagy. Hogy ezzel mi a baj, arról még később bővebben lesz szó.

Az igazi nő effektus megnyilvánulását láthatjuk azokban a kevésbé jóindulatú kampányokban is, melyekben sztárokat fényképeznek le smink nélkül, vagy a strandon, narancsbőrrel, fodrozódó combokkal és hurkás hassal. Ezek a kampányok bár általában a gyűlölet és a megszégyenítés nyelvén szólnak, ha jóindulatúak vagyunk, akkor azt is ki tudjuk olvasni belőlük, hogy nézd, ők is csak így néznek ki, ha nincsenek retusálva, ezért teljesen elfogadható, ha te is így nézel ki.

Általánosságban az igazi nő típusú üzenetek lényege, hogy nem léteznek olyan nők, akik a mai patriarchális sztenderdek szerint jól néznek ki; ez csak egy olyan ábránd, amit maximum retusálással lehet elérni.

A baj az „igazi nőre” építő üzenetekkel az, hogy nem veszik figyelembe, hogy az igazi nők valóban sokfélék; hogy rengeteg nő természetesen sovány, és a kinézete különösebb erőfeszítés nélkül megfelel annak az elvárásnak, ami ellen az igazi nő kampányok szólnak. Konkrétan élnek és léteznek olyan nők, akik konzekvensen kívül esnek az igazi nőnek a kampányok által sugallt képén. Amikor kimegyek a strandra, magam is megfigyelhetem, hogy sok nőnek nagyon jó alakja, narancsbőrmentes bőre van, a hasa lapos és sima, a combja formás, izmos és így tovább. Ezt más nők is megfigyelhetik, és mindig lesz olyan nő, aki érzékelhetően közelebb van az „ideálhoz”, mint mi vagyunk, és nem műanyagból van, ezért nehéz lesz azt gondolni róla, hogy ő nem igazi nő, és nehéz lesz elhinni azt, hogy megfelelni a szépségideálnak valóban lehetetlen. Ennek hatására aztán vagy magunkat kezdhetjük el utálni, vagy őt.

A „te is gyönyörű vagy” típusú kampányok

Az üzenetek egy másik része ahelyett, hogy azt firtatná, el lehet-e érni az ideált, inkább egy általános pozitív attitűd elterjesztésén fáradozik, melynek lényege az, hogy minden nő gyönyörű. Ide illeszkednek azok a szép fekete-fehér felvételek a kövér, narancsbőrös, terhességi csíkos nőkről, melyekről már volt szó az előbb. Ezek a kampányok megerősítik azt az elképzelést, hogy a nőknek dolga gyönyörűnek lenni. Sajnos akármilyen tágan is értelmezik ezen üzenetek szerzői a gyönyörűség fogalmát, mindig lesz a gyönyörűségnek egy szűkebb értelmezése, amit sokkal több kép és üzenet fog támogatni és megerősíteni. Emiatt nagyon nehéz lesz azt az elképzelést átvinni és fenntartani, hogy tényleg mindenki gyönyörű. Az is felvetődik, hogy ha mindenki gyönyörű, akkor végül is mit foglal magába ez a kategória, hogyan írnánk le, illetve milyen jelentése, megkülönböztető jellege van, ha mindenkire igaz. (A mindenki gyönyörű üzeneteket egyébként rendszerint olyan, vonzónak tekinthető, kifejezetten szexualizált nőkkel szokás illusztrálni, akik egy picit kevésbé soványak.)

all-bodies-are-beautiful

Kérjük számolja össze a képen a jelenlegi szépségideálnak nem megfelelő, illetve nem szexualizált nőket.

Ráadásul lehetséges egy olyan olvasata is ezeknek az üzeneteknek, hogy most megmutatjuk nektek azokat a nőket, akik szerintünk a legkevésbé illenek a patriarchális szépségideálba, és azt mondjuk rájuk, hogy gyönyörűek, hogy te is jól tudd érezni magad. Elképzelhető, hogy az olvasó úgy érzékeli, hogy a képeken szereplő nők még tényleg elfogad­hatóak, ő azonban kívül esik ezen a tarto­má­nyon, melynek a szélét a képekkel kijelölték. Ez az előző problémához is kapcsolódik: ha a gyö­nyörűnek van bármi jelentése, akkor vannak dolgok, amik kívül esnek rajta, és vannak, amik nem. Nem lehet min­den nőben pozitív érzést kelteni azzal, ha megmutatjuk, hogy mi az, ami még szerintünk gyönyörű lehet, hiszen teljesen elképzelhető, hogy ő saját magát attól meglehetősen távol pozícionálná.

A másik hátránya ennek a megközelítésnek, hogy azt erősíti meg, hogy nőként foglalkoznunk kell a testükkel és a testükkel való viszonyunkkal, gondolkoznunk és dolgoznunk kell rajta. Ha nő vagy, nem lehet egyszerűen csak használni a testedet, élni vele/benne, hanem érzelmileg kell viszonyulnod hozzá; utálnod kell vagy szeretned; az önértékelésednek szerves részét kell, hogy képezze a tested és a viszonyotok.

doves_idea_of_real_beauty_to_include_averagejoes.jpeg.size.xxlarge.letterboxKépzeljük csak el ezeket férfiakkal: pocakos, szőrös, középkorú úriemberek visszeres lábbal szépen fényképezve, olyan szöveggel, hogy „te is gyönyörű vagy”, „szeresd a tested” és így tovább. Mit gondolnánk erről? Számomra nevetségesnek tűnne, nem érteném, hogy miért lenne erre szükség, úgy látnám, hogy feleslegesen olyasmihez próbálják kötni az önértékelést a képek, amihez nem kell, hogy köze legyen.

A testünk, a bőrünk folyamatosan változik a korunkkal, élethelyzetünkkel (például terhesség), vagy ha megváltozik az aktivitási szintünk, életmódunk, étrendünk stb., és állandóan gyönyörűnek érezni magunkat ezért is nehéz. Több nőnek is élménye, hogy ahogy egyre idősebb lett, egyre inkább távolabb került attól, amit gyönyörűnek tudott gondolni (és persze fiatalként sem az volt az élménye önmagáról, hogy „most szép vagyok”).

Tényleg azt gondoljuk, hogy az embereknek gyönyörűnek kellene érezniük magukat ahhoz, hogy egészséges legyen az önértékelésük? Férfiaknál jelenleg elfogadható, ha nem rajonganak a testükért, a nőknél viszont nem, és azzal, ha újra és újra elmondjuk nekik, hogy de ők bizony gyönyörűek, és szeressék magukat, azzal megint csak a testükre irányítjuk a figyelmet, pont oda, ahova a patriarchális tömegkultúra. Persze, én is tudom, hogy éppen azért szólnak nőkhöz, nőkről a „mindenki gyönyörű” kampányok, mert nők kapják csőstül azt is, hogy mennyi minden baj van a testükkel. Ugyanakkor nagyon kétséges szerintem, hogy ellensúlyozni lehet azt, ami csőstül jön anélkül, hogy kilépnénk a „gyönyörű női test” paradigmából.

Gyönyörű=sunáznám

További probléma, hogy általában sem az igazi nőre, sem a gyönyörű nőkre épülő üzenetek nem ismerik fel, és nem kezelik kritikusan azt, hogy a patriarchális kultúrában a real-womengyönyörűséghez mérhetetlenül tárgyasító és szexualizáló elkép­zelések társulnak: gyakorlatilag azt nevezhetjük gyönyörűnek, akit a férfiak többsége szívesen megdugna. Sőt, gyakran kife­jezetten meg is lovagolják ezek az üzenetek a nők szexualizál­ha­tó­ságát és tárgyiasíthatóságát, a képeken a modellek szinte kötelező módon fehérneműben vagy más szexi ruhában vannak, és gyakran szóbeli utalás is történik arra, hogy jól fel lehetne őket szexuálisan használni.

Néhány pozitív példa

Vannak olyan üzenetek, melyek hasonlítanak az „igazi nő” típusúhoz, ugyanakkor egy fontos szempontból különböznek tőle: egyszerűen csak megmutatják, hogy milyen testek vannak, és nem erőltetik rájuk a gyönyörűség, vonzóság fogalmát, valamint nem állítják azt sem, hogy ilyen AZ igazi. Ezeket sokszor jó megnézni. Rám például nagyon jó hatással volt, mikor egy fürdőben egy csomó meztelen női testet láttam. Sosem mondanám, hogy gyönyörűek voltak, mégis jó, megnyugtató volt látni őket. [Ilyen szempontból speciális egyébként a női nemi szerv, mert abból viszont tényleg csak kozmetikázottat, retusáltat, vagy átszabottat láthatunk nagyobb mennyiségben (kivéve, ha nőgyógyászok vagy promiszkuis leszbikusok vagyunk), és ezért tényleg el vagyunk tévedve azzal kapcsolatban, hogy milyen változatai lehetnek. De néha az is elég, ha olvasunk, például amikor a Perfect vagina riportere elolvasta egy orvosi lexikonban, hogy az átlagos kisajak méret 7-10 cm, már attól nagyon megnyugodott.]

49665068

Összességében azok az üzenetek hasznosak, melyek elősegítik, hogy a nők ne csüngjenek a testükön és a testükhöz való viszonyukon, hanem lássák, hogy ezer más izgalmas és érdekes dolog van e világon, melytől értékesnek érezhetik magukat. Akik számára pedig a testük átmenetileg vagy tartósan egy fontos téma, mellyel mindenképp szeretnének foglalkozni, azoknak az olyan üzeneteket, képeket, (web)helyeket ajánlom, melyek a testimádat erőltetése nélkül segítenek meggyőződni róla, hogy a testek ilyenek és olyanok is; és melyek a kétdimenziós szeretet-utálat tengely mellett gazdagabb érzelmeket és viszonyulást engednek a saját testünkhöz, és megengedik, hogy mind a viszony, mind az érdeklődésünk ez iránt a viszony iránt változzon. Melyek egy olyan attitűdöt bátorítanak, ami inkább a test használatát, a benne való élést, a róla való gondoskodást tekinti fontosnak, nem azt, hogy oda legyünk érte. Melyek azt hirdetik, hogy mi, nők is lehetünk teljesen jól attól függetlenül, hogy éppen elégedettek vagyunk-e a testünkkel vagy sem.

Hozzászólások betöltése